fredag 10. september 2010

Nytt lys i krona


Dere vet jo hvor glad jeg er i å ta brukt, gammelt og ødelagt å gi det “nytt liv”. Vel det har jeg gjort denne gangen også. Jeg og søstern var innom en av bruktbutikkene vi har her i byen. Jeg lette ikke etter noe spess, men tenkte at om jeg snubla over noe så kjøper jeg det. Og gjett om jeg gjorde. I et av rommene var det en stor haug med masser av lamper av ymse slag. Og innerst, underst bakerst og borterst fant jeg en nydelig lysekrone (Den var ikke nydelig som den var!!!) Skjermene var så morkne at om du så på dem, forvandlet de seg til støv. Og bare å se hvor skitten den var! Men det var jo dette bildet av hvordan den kunne bli som var frest inn i hodet mitt så den tok jeg med meg:)
Her er noen bilder:)



    

Og som askeladden sa “jeg fant jeg fant” så fant jeg også. Nemlig disse grusomme vegglampettene. De hadde sett sine bedre dager. De var knust, bøyd og brukket og deler manglet, men de hadde noe jeg ville ha. Nemlig steinene. Det hang nydelige fassettslipt krystall i dem. IKKE plast, men krystall. Hvordan de reflekterer lyset er vanskelig å beskrive, men vakkert!!! Here are some pictures:



Så da vi var ferdig der, gikk jeg til innkjøp av stoff, ståltråd og en boks med sølvspray. Jeg demonterte hele lyskrona og vasket den grundig fra topp til tå. Så tok jeg den med i “snekkerboden” min og sprayet den i sølv. Den ble kjempefin:)Så mens den hang til tørk, ble lampettene ribbet for det som var igjen av stoff ( skal si de var skittene. For fy f som de støva og lukta!!!) Vasket lampettrammene kjempegrundig og gjorde meg klar til tvinning. Jeg tok nemlig og klipte stoffet (som er veldig likt myggnetting) i strimler, som jeg igjen snurret opp og ned gjennom lampeskjermene. Da alle fem var trekt om. lagde jeg små søte diademer som jeg sydde fast på alle skjermene. Så var lyskrona tørr. Den fikk ny ledning, med dimmer, lampettene ble satt på og krona hengt opp. Da det var gjort, festet jeg alle krystallene med og dekorerte litt med pærler. Her er resultatet:





 









3 kommentarer:

Anonym sa...

Den ble helt nyyydelig,herrgud så inspirerende din blogg er.Det er ikke alle forunt å få bilder i hodet på hvordan ting kan bli,det kalles GUDs GAVE.Jeg har deg som min favoritt,og venter stdig på overraskelser fra den kanten,noe du er dyktig på.

www.jeanettefoto.blogspot.com sa...

OMG! Den ble dritkul! Du er dødsflink på å gi ting nytt liv:-)

Unknown sa...

Jeg føler at jeg trenger denne lysekronen Petter....*Ønsker seg i julegave* hint,hint...